Sirkusakrobatiaa aikuisharrastajan silmin. Kuinka hyväksi aikuisiällä aloitetussa harrastuksessa voi kehittyä?

tiistai 2. helmikuuta 2016

Kynttilää ja kylkitähteä

Harmittaa, kun mulla on torstaihin asti niin kiirettä koulun suhteen, etten pääse treenailemaan (kun en ole edes Jyväskylässä). Pahinta treeni-intoa helpottaakseni laitan teille vähän matskua lähipäivien pariakroilusta. Vaikka koen olevani vielä monilta osin amatööri tai parhaimmillaankin keskinkertainen, on kuitenkin pariakrobatia selkeästi mun vahvuus. Olen kehittynyt siinä huomattavasti nopeammin kuin muissa akrobatian osa-alueissa, ja se myös ehkä vetää eniten puoleensa. Vaikka pidänkin akrobatiasta monipuolisesti, on pariakro niitä suosikkeja. Eikä ihme, sillä kyllähän se motivoi, kun huomaa että osaa ja oppii.

Nämä jutut oli mulle vielä jokin aika sitten aika haastavia, mutta nyt kun niitä on innostunut enemmän treenaamaan, ei ne enää tunnu niin hankalilta. En kuitenkaan suosittele kenellekään kokemattomalle näiden kokeilemista vain tämän mun blogin "neuvojen" perusteella, sillä perusjutut pitää ehdottomasti olla hallussa ennen kuin näihin siirrytään. Oikeastaan, en suosittele ketään kokeilemaan mitään näiden pohjalta, koska mä en ole ammattilainen ja saatan neuvoa mitä sattuu ^^ Mutta jos joku haluaa tätä maailman parhainta lajia joskus varovasti kokeilla, niin suosittelen spottereita :) eli ihmisiä jotka varmistaa ja ottaa tarvittaessa kiinni. Meillä ei sellaisia ollut , mutta tarvittaessa patja käy hyvästä spotterin korvikkeesta. Ensin vähän kynttilätreeniä Artun kanssa. Kuvien rajaukset on vähän sinne päin, mutta eiköhän siitä oleellisimman näe.



Kun pariakrossa puhutaan kynttilästä, se tarkoittaa käytännössä näitä parin kanssa pää alaspäin tehtäviä juttuja. Ensimmäisen kynttilän lähtöasentona on lentokone, joka on pariakron perusjuttu. Siirrän kädet pohjan nilkkoihin ja lähden taivuttamaan itseäni eteenpäin, jotta pohja saa laitettua kädet mun olkapäille. Siitä lähden hitaasti nojaamaan painoa pohjan käsille samalla nostan varovasti jalkoja ja alavartaloa ilmaan.

Siellä pysyy. Tuo on lentäjälle siitä helppo, että käsillä saa tuettua aika hyvin pohjan jaloista ja saa paremmin tuntumaa.

Sitten vielä toinen kynttilä. Tämä on aikalailla haastavampi ja olen itsekin oppinut hallitsemaan vasta joitakin viikkoja sitten. Käytännössä tuohon olisi voinut siirtyä tästä edellisestä kynttilästä, kun olisin vaan siirtänyt kädet tuolta pohjan nilkoista ranteisiin, mutta ei saatu sitä onnistumaan joten mennään lattiatasosta.



Lähtöasennossa taas pohjan kädet lentäjän olkapäillä. Nousen pohjan polvien päälle, josta saa takapuolen mahdollisimman ylös. Tämä siksi, että tuonne ylös noustessa ei saa missään nimessä ponnistaa tai se kaatuu yli. Ilmaan noustaan siis hiiiitaaaasti, yksi jalka kerrallaan nostetaan pois tuosta polvilta ja haetaan tasapainoa. Pikkuhiljaa jalkoja voi alkaa suoristaa, kommunikointi pohjan kanssa on taas kaiken a ja o, että pohja tietää mitä lentäjä aikoo tehdä. Tosin kokeneemmat parit osaavat jo hyvinkin sujuvasti kommunikoida ilman sanoja. Mulla ei ole vakiparia joten käytän yleensä ihan perinteistä kommunikointitapaa. :)



Tässä haastavaa on se, että en saa lentäjänä laitettua painopistettä käsilleni, enkä siis voi itse säädellä tasapainoani. Käytännössä tuo pysyy ylhäällä niin, että lentäjä jäkittää paikallaan vaikka mikä tulisi, ja pohja liikuttaa käsiään sen mukaan mihin lentäjän paino kallistuu. Jos lentäjä alkaa itse yrittää korjata tasapainoa, homma kaatuu siihen. Voihan sitä jo ajatuksenakin verrata, että millaista olisi kannatella käsissään kymmeniä kiloja painavaa puupölkkyä verrattuna kiemurtelevaan möykkyyn.



Tasapainoa vaatii myös seuraava liike, joka myös yhdeksi perusliikkeeksi voidaan luokitella. Tämä vaati multa aika pitkän opettelun, enkä vieläkään onnistu siinä ihan kenen tahansa pohjan kanssa. Onneksi Jussin kanssa sujuu. :) Tuo alla oleva on nimeltään kylkitähti. Siihen lähdetään taas ihan lentokoneesta, jolloin siis molemmat pohjan jalat ovat lentäjän lantion edessä. Pohja kääntää toisen jalan varpaat ulospäin, jonka jälkeen lentäjä voi alkaa varovasti siirtää painoa tälle jalalle ja alkaa kääntää itseään kyljelleen. Olen huomannut, että tässä auttaa tosi paljon, kun pohja koukistaa vähän sitä jalkaa jolle paino siirtyy ja samalla työntää vapaalla jalallaan lentäjää hieman, että kyljelle meno helpottuu. Lentäjän käsi tukeutuu pohjan jalkaan ja siinäpä sitä ollaan. Kunhan lentäjä muistaa pitää vartalon suorana (ettei lantiossa ole taittoa), ja alemman jalan lattiaa kohden, tuon pitäisi aika hyvin pysyä. Eikä haittaa jos se kääntyy vähän sivuttain, se on ihan normaalia.


Mä en oikein ole vielä päässyt sinuiksi sen kanssa, kuinka yksityiskohtaisesti kerron näistä tempuista. Jos siis luet tätä, niin kommentoi ihmeessä sitä, haluatko että kerron vähän miten noi jutut tehdään, vai laitanko vaan kuvia ja kerron ympäripyöreästi. En ole tätä suoranaisesti opettavaiseksi blogiksi ajatellut, koska itsekin olen vielä amatööri, mutta mikäli joku sitä toivoo, voin kertoa vinkkejä jotka olen itse kokenut hyviksi tai muuten, että miten joku homma tehdään. Kuvien perusteella voi kuitenkin olla vaikeaa hahmottaa sitä, miten hommat tehdään, joten pieni selitys voi olla paikallaan. En tiedä, kertokaa te.

Loppukevennykseksi laitan tähän vielä videopätkän, jossa minä ja Jussi harjoitellaan yhtä sarjaa jonka olin hetkeä aiemmin oppinut ohjatulla pariakrotunnilla. Yritin siis Jussille selittää, mitä siinä pitää tehdä, mutta enhän minä osannut kovinkaan hyvin pohjan osuutta selittää, kun olin tehnyt tuota vain lentäjänä. En siis osannut antaa kunnon ohjeistusta, ja niinpä sitten jälkeenpäin videolta huomasin virheitä, joiden vuoksi tuo loppu ei oikein meinannut ottaa onnistuakseen, mutta onneksi näistä oppii. Ja hei, onnistuihan se lopulta! :)

Ps. suosittelen katsomaan kuvan pienenä, koska siinä on surkea laatu. (Ei sillä Mira, että haukkuisin sun puhelimen kameraa  ^^ kiitos kun kuvasit! <3 )
pps. Edit: Video jostain syystä kiukuttelee, eikä ainakaan mobiililaitteilla näy. Tietokoneellakin takkuilee, selaimen vaihtaminen saattaa auttaa. Ja jos on joku nero joka keksii miksi tuo kiukuttelee niin vinkkejä otetaan vastaan :)







6 kommenttia:

  1. Kollega kaipasi kommenttia, joten saamasi pitää. Minä tykkään katsoa kuvia temppujen eri vaiheista ja lukea selostusta kuinka temppu tehtiin. Itsekin pariakron innokkaana harrastajana kaipaan kovasti ohjeita nimenomaan harrastajilta, jotka ovat juuri oppineet ja oivaltaneet jotain uutta. Totta kai opettajien ohjeet ovat tärkeitä, mutta toisella harrastajalla saattaa olla sama kompastuskivi, johon kaipaa vinkkejä. Ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa tehdä joku liike.
    Pariakro on minunkin suosikkilajini. Sopivasti sosiaalinen ja palkitseva. Yhdessä olemme enemmän ja jaettu onnistumisen ilo on moninkertainen! Pohjan ja lentäjän kombinaatio on kompromissi, missä "huonompana" osapuolena saat mahtavasti apua paremmalta puoliskoltasi. Toisaalta, jos olet itse se parempi puolisko, pystyt auttamaan kokemattomampaa kaveriasi. Mikäs sen palkitsevampaa. Oma vahvuuteni on ilman muuta pohjana olo, mutta tykkään haastaa itseäni myös lentäjänä. Vahvan ja varman pohjan kanssa saan onnistumisen kokemuksia myös itselleni pelottavassa ja vaikeassa lentäjän roolissa. Tämä on pariakrossa parasta! Niin ja ei pidä unohtaa spotterina oloa. Sekin on hauskaa ja spottaajalla on tärkeä rooli harjoiteltaessa uusia ja/tai vaikeita temppuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan tuo totta, että toiselta harrastajalta voi saada ihan erilaisia näkökulmia kuin ammattilaisilta. Ammattiosaajat eivät ehkä osaa enää asettua aloittelijan saappaisiin samalla tavoin kuin aloittelija itse. Hyvä pointti!
      Mulla taas selkeänä vahvuutena on lentäminen, mut olen kovasti yrittänyt pohjata mahdollisuuksien mukaan. Perus lentsikkahan nyt menee heittämällä, mut kaikenlaiset vääntelehtimiset on mulle haastavaa hommaa pohjan ominaisuudessa. Ei sillä, onnistuin silti pohjaamaan perjantaina pikku kynttilän ensimmäistä kertaa. :) Mutta siinä oli apuna juuri tämä mainitsemasi tilanne, kun toinen on kokenut ja osaa, niin mulla oli paljon helpompaa. Tämä on tiimityötä parhaimmillaan! :)

      Poista
  2. Kiva kun teit pariakrobatiasta postauksen, pakko päästä itsekkin kokeilemaan tota kylkitähteä! Musta on just hyvä kun kerrot ihan omin sanoin liikkeistä ja annat vinkkejä omien kokemuksien pohjalta. Itsekkin pähkäilen välillä miten saisi pidettyä esim. tasapainon paremmin kasassa. Kiva kun pidät tämän aiheista blogia ja pääsee seuraamaan ja vaihtamaan kokemuksia akroilusta :)Tuntuu että tän tyyppisiä blogeja on tosi vähän :O

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiva kuulla että vinkeistä on apua, kirjoittelen niitä siis jatkossakin. :) Mulla otti oman aikansa, että aloin löytää tasapainon haastavammissakin jutuissa. Itseäni auttoi se kun tajusin, että lentäjän rooli on oikeasti vain jäkittää paikoillaan - ehkä vaihtaa välissä asentoa ja jäkittää taas. Eli että lentäjä ei korjaa tasapainoa vaan pohja. Ja pohjan hommaa helpottaa hurjasti, kun lentäjä pysyy tiukkana ja kuuntelee pohjan ohjeita (esim. jos lentäjän painopiste on vinossa). Itselleni tää oli sellanen 10 pisteen vinkki :D

      Niin ja kiva kun tykkäät blogista, oikeastaan se oli juuri se syy miksi perustin tämän, kun olisin halunnut alkaa lukea jotakin vastaavaa blogia, mutta en löytänyt sellaista. Koin, että tämä vääryys pitää korjata ja aukko paikata, siksipä täällä nyt kirjoittelen. :)

      Poista
  3. Noniin hyvä että kirjoittelet näistä jatkossakin, jään innolla seurailemaan uusia postauksia :) Kirjoittelen itsekin taas uutta juttua pariakrosta kunhan päästään jatkokurssille (ei malttais odottaa!) Tosi kiva päästä juttelemaan muidenkin harrastajien kanssa noista tempuista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon samaa mieltä, kiva jutella näistä, siitä saa vaan lisää intoa omaan tekemiseen! :) Jään innolla odottelemaan mitä kivaa teette jatkokurssilla. :)

      Poista

Mitä tykkäsit postauksesta? Kysy tai kommentoi alle. :)